Ciekawe co dziś by powiedział

…lud rumuński jest ludem najbardziej fatalistycznym w świecie. Gdy byłem młody, złościło mnie to – to stosowanie wątpliwych konceptów metafizycznych, jak los czy fatum, do objaśniania świata. Tak więc im jestem starszy, tym bliższy się czuję moim korzeniom. Teraz, w tej chwili, powinienem czuć się Europejczykiem, człowiekiem Zachodu. Ale nic z tych rzeczy; u schyłku życia, w trakcie którego poznałem wiele krajów i przeczytałem wiele książek, doszedłem do wniosku, że rację ma rumuński chłop. Ten chłop, który nie wierzy w nic, który myśli, że człowiek jest przegrany, że nic nie można zrobić, że historia go miażdży. Ta ideologia ofiary jest też moją koncepcją aktualną, moją filozofią historii. Naprawdę, cała moja intelektualna formacja nie przydała mi się na nic!

W „Rozmowy z Cioranem”, przekład Ireneusza Kani.

Skomentuj

